![]() |
Xavier Mas Craviotto |
XAVIER
MAS CRAVIOTTO
MAS CRAVIOTTO
Neix a Navàs l'11 d'abril del 1996.
Estudiant de Filologia Catalana i jove escriptor.
- Quan vas començar a escriure?
Ja de petit, les paraules eren la meva passió,
m’inventava històries i sentia la necessitat de plasmar-les sobre paper. Quan
anava a l’oficina dels meus pares, obria un dels ordinadors i el primer
programa que obria era el Word. A sisè de primària, vaig escriure quatre
novel·letes de cinquanta pàgines que només va llegir la meva mare –per sort–
(riu).
- A l’escola et deien que tenies quelcom especial?
A l’escola em deien que era molt ràpid fent la feina,
per això sempre em donaven feina extra. Recordo una vegada quan tenia cinc
anys, la mestra va donar-me un llibre gruixudíssim de Jacint Verdaguer i em va
demanar que localitzés l’any que havia escrit un dels poemaris. Vaig trobar-ho
en un parell de minuts. “I ara què faig?”, vaig dir a la professora. “Plegar-te
de braços i estar-te quiet”. Ara, amb
el temps, la comprenc, pobra (riu). Per altra banda, cada any guanyava el
certamen literari de Sant Jordi amb relats i poemes que encara conservo.
- Es diu que per poder escriure s’ha de llegir cada
dia. És cert?
No es concep una cosa sense l’altra. No m’imagino un
cineasta que no ha vist mai una pel·lícula o un pintor que no ha contemplat mai
un quadre. Entre la lectura i l’escriptura es crea una retroalimentació imprescindible.
Cal llegir els que t’han precedit, perquè tenen molt a dir-te i a ensenyar-te.
Per crear, cal conèixer què s’ha fet abans. Cal conèixer i estimar la
literatura. Si t’agrada escriure és perquè et meravella la màgia que pots crear
unint paraules, confeccionant imatges.
- A quants premis t’has presentat?
A moltíssims! (riu). Per guanyar-ne algun de tant en
tant, abans, n’he de perdre quinze! Sempre que tinc l’oportunitat de
presentar-me a un premi amb un relat o un poema treballat, ho faig. Després, me
n’oblido. Ni tan sols sé el dia que s’emet el veredicte! Sé que m’ho hauria
d’apuntar, però amb aquestes coses són una mica desastre. En definitiva,
la clau és estar segur de la teva obra, meditar-la, pensar-la i estar-ne
satisfet.
- Els premis han sigut tots a Catalunya, a Espanya o
també internacionals?
Al principi em presentava a molts concursos d’Espanya amb
relats en castellà. Però si em premiaven alguna narració, havia d’anar a buscar
el premi presencialment,
sinó el perdia.
Xavier Mas Craviotto
Una vegada vaig guanyar un concurs de microrelats a
Castilla-La Mancha, el premi era una cistella d’embotits. Em van dir que no
m’ho poden enviar i que, si no hi anava, s’ho quedaven ells. Espero que els
anés de gust! (riu) A partir d’aquí, vaig començar a presentar-me només a
concursos de Catalunya. El viatge surt més a compte! (riu).
D’internacionals
només m’he presentat al Premi Jordi Sierra i Fabra, que és d’Espanya i
Llatinoamèrica, amb la novel·la Lágrimas en el espejo.
- Quants n’has guanyat?
No puc dir-te un número exacte, però, he guanyat premis
de relats breus:
· Premi de relats Planeta Lletra -Mataró-
· Premi de Foment Martinenc -Barcelona-
· Premi Aurora Bertrana -Vilada-.
· 1r Premi de Relats Breus de Navàs.
Xavier Mas Craviotto recull
el I Premi Relats Breus de Navàs (2016)
Per a mi, n’hi ha dos que són els més importants:
· 7è finalista d’Espanya i Llatinoamèrica amb la
novel·la Lágrimas en el espejo (Part
pràctica del meu Treball de Recerca de 2n de Batxillerat).
· Premi Gabriel Ferrater de poesia d’Òmnium Cultural
Baix Camp, amb el poemari Phosphorus i Hesperus.
Mai havia guanyat res de poesia. És un gènere molt més
íntim i personal que la narrativa, i sempre fa una mica de cosa.
- Quina sensació es viu en saber que quedes setè
d’Espanya i Amèrica Llatina? I el teu entorn (família i amics) com van
reaccionar?
Fa anys que conec el Jordi Sierra i Fabra i hi mantinc
contacte tot sovint. Quan tenia 15 anys, em va animar a presentar-me al seu
concurs literari de novel·la per a joves escriptors. Vaig escriure una novel·la
en un estiu sobre els supervivents d’un accident d’avió que han de conviure amb
una tribu de Namíbia. I la vaig enviar.
Els guardonats del concurs
s’estructuren en els set finalistes, i llavors el jurat confecciona una llista
d’or (les novel·les més destacades després dels finalistes) i una llista de
plata (les novel·les més notables després de les de la llista d’or).
Xavier Mas Craviotto i Jordi Sierra i Fabra
Però no
vaig obtenir cap posició en cap de les dues llistes. L’estiu següent, amb 16
anys, vaig escriure una altra novel·la sobre un jove que es quedava
paralític en un accident de moto. Tampoc vaig obtenir cap reconeixement. El
següent any, em tornava a presentar al concurs per tercera vegada amb Lágrimas
en el espejo, una novel·la sobre l’anorèxia i la bulímia. Vaig quedar 7è
finalista d’Espanya i Llatinoamèrica.
Mai oblidaré aquell moment. Tant els meus
pares com l’institut com els meus amics van donar-me molt de suport. Molta gent
volia llegir-lo i fins i tot hi va haver persones que patien aquests trastorns
que em van assegurar que la novel·la els havia ajudat molt. Vaig ser molt feliç.
- Del teu primer llibre, Lágrimas en el espejo
sorgit del Treball de Recerca, avui, canviaries coses? Per què tracta sobre
l’anorèxia i la bulímia i no sobre un altre tema?
Lágrimas en el espejo era la part pràctica del
meu TDR de Batxillerat que tractava sobre els temes que afecten els joves en la
literatura juvenil actual. Calia, doncs, posar-se a la pell de l’escriptor amb
una obra que tractés algun tema d’interès juvenil i vaig escollir l’anorèxia i
la bulímia perquè no en sabia absolutament res, i per a mi era tot un repte,
perquè em calia documentar-me. Fins i tot vaig poder llegir –amb el seu permís–
el diari personal d’una persona que patia anorèxia, em va servir molt. Vaig
entendre com d’irresponsable és aquesta societat per permetre i potenciar
aquests transtorns.
Si ara hagués de tornar a escriure el llibre, no
tindria res a veure amb el que vaig fer fa quatre anys. I considero que és
positiu, perquè vol dir que les persones canviem, evolucionem i millorem. Ara
em faria molta vergonya tornar-lo a llegir, però sé que li passa a tothom. Vol
dir que les idees i la manera de dir-les maduren amb els anys. A molts
escriptors els avergonyeix llegir les seves primeres obres, perquè consideren
que són dolentes, o immadures, o poc professionals. I és normal que sigui així,
però jo, no em penedeixo gens d’aquella novel·la. La vaig escriure tal com la
sentia en aquell moment, amb tota l’ànima, i llegir-la quatre anys després ha
de servir per veure com he evolucionat.
- Hi ha algú en especial que llegeixi els teus escrits
abans de presentar-los als concursos?
No hi ha ningú que hagi llegit tot el que he escrit. Però
sí que hi ha una persona a qui envio els relats i els poemes perquè em doni la
seva opinió. No és ningú de la meva família però és una de les persones que més
em coneix en aquest món, que sap què em passa pel cap, què vull i com ho vull,
què sento i com ho sento i per què ho sento. La seva opinió és sempre sincera i
molt vàlida. Sovint també li llegeixo alguns poemes i relats a la meva mare, és
qui em va encomanar el gust per la lectura. I, com no, és una altra de les
persones que em coneix de dalt a baix.
- On sols escriure (habitació, cafeteria,
universitat,...)? Quin impuls et desperta la inspiració (música, imatges, ...)?
Sempre escric a la meva habitació, a l’ordinador. Abans,
però, he gestat allò que vull escriure. No crec gaire en la inspiració. Més
aviat crec en la capacitat d’associar idees, paraules, imatges i encadenar-les
de forma mecànica.
Xavier Mas Craviotto
Hi ha mil coses del meu entorn que poden propiciar aquests
moviments mentals, des d’una frase que m’impacta del llibre que estic llegint o
una pel·lícula que estic veient fins a la conversa que sento a l’autobús o al
flaciot que vola entre els edificis de Barcelona.
Quan
llegeixo una novel·la i veig dues paraules que casen, configuren una imatge que
em colpeix, una metàfora viva. Llavors, jo hi afegeixo un matís, i encara
m’agrada més. Ho provo així o aixà, i al final, surt un vers de poema que no té
res a veure amb el que descrivia la novel·la. Amb els relats passa una cosa
semblant.
- Tens un horari establert per escriure?
No tinc un horari per escriure. Escric quan la idea ja
ha crescut dins meu i necessito treure-me-la de dintre. De vegades, al vespre,
ja sóc al llit i m’he de llevar per escriure aquella idea, aquella imatge,
aquella combinació de mots perfecta perquè si no, l’endemà quan em llevi, ja no
me no me’n recordaré. Si vaig pel carrer o sóc al bus, he d’escriure aquestes idees al mòbil,
o en un post-it, o on sigui. Amb el temps he après que, si no aprofites
aquests segons de lucidesa, perds aquella idea per sempre, perquè de seguida
l’oblit ve a fer-hi ombra.
- Creus que ets un escriptor racional o intuïtiu?
Totalment intuïtiu. Pel que fa a la poesia, he anat a
èpoques. Abans, escrivia bàsicament sonets, tots ben mesurats, amb una rima
molt regular i una mètrica exacta. Però un dia vaig adonar-me que aquelles
poemes no expressaven el que sentia perquè la forma en limitava el contingut. I
vaig fer un canvi, vaig passar a escriure una poesia molt lliure, i el canvi ha
estat molt productiu. Els poemes d’ara s’acosten molt a allò que vull dir.
- Quins gèneres escrius?
Ara, relats, microrelats i poesia.
- Per què escrius més relats i poesia que novel·les?
Perquè una novel·la requereix molt de temps, tant de
gestació i planificació, com de redacció i correcció, i és un temps que no
tinc, perquè estudio i treballo. Tot i que ja fa temps que se m’hi mou alguna
idea...
- Creus que vas escollir la carrera idònia?
No en
podria haver escollit una de millor. Vaig escollir estudiar Filologia Catalana
per vocació, encara que sempre m’havien venut la idea que estudiar aquesta carrera
et tancava moltes portes. Poca gent estudia Filologia Catalana i ara hi ha
molta feina de professors de català, correctors, assessors lingüístics...
- Segons la teva opinió, quin seria un llibre exemplar
per recomanar?
Si parla el Xavi, filòleg i admirador de la literatura
catalana, recomanarà les novel·les de Mercè Rodoreda: Mirall trencat i La
mort i la primavera, l’obra de Carles Soldevila: Fanny, la novel·la
de Joan Sales: Incerta glòria, Pere Calders, Montserrat Roig,
Víctor Català, Josep Pla, Jaume Cabré, Jordi Puntí... També poetes com Josep
Carner, Gabriel Ferrater, Carles Riba, Joan Vinyoli, Màrius Torres, Maria Mercè
Marçal i "Les proses poètiques" de Foix.No acabaríem!
Com a
lector del s. XXI, tinc una estima molt especial per diversos motius a El
atlas de las nubes de David Mitchell, Matar un rossinyol de Haper
Lee, Ànima de Wajdi Mouawad, El perfum de Patrick Süskind, Los
renglones torcidos de Dios de Torcuato Luca de Tena, La dona justa
de Sándor Marai, les novel·les de Khaled Hosseini i de Haruki Murakami, Odissea
d’Homer, Crim i càstig de Dostoievski, Lolita de
Nabokov, L’estrany d’Albert Camus, El món de Sofia de Gaarder...
- I un gran referent literari?
Tot el que llegim al llarg de la vida deixa un pòsit a
dins nostre i condiciona la manera de veure el món i d’escriure. Si escric com
escric, és gràcies a tot el que he llegit, uns t’ensenyen a com escriure, i els
altres a com no escriure. D’un llibre en pot sortir un vers d’un poema que
escriuré al cap d’uns dies, i d’un altre en surt la idea d’un relat, i d’un
altre una paraula que no coneixia, i d’un altre una actitud determinada per
enfrontar algun conflicte de la meva vida quotidiana.
- Com et veus en un futur? T’agradaria poder arribar a un
Sant Jordi i firmar els teus propis llibres?
Espero que escrivint. Sant Jordi és una festa preciosa,
molt nostra, però fa anys que veig que està degenerant a marxes forçades.
Personatges d’àmbits molt diversos treuen llibres per Sant Jordi per lucrar-se
i exhibir-se quan no són ni escriptors i arraconen autors excel·lents.
He vist
“autorassos” com Jaume Cabré o Isabel-Clara Simó sense cua, avorrits a la taula
de les signatures, i a tres pams, Jorge Javier Vázquez, amb una cua de dos
quilòmetres. La societat es mou per tendències, inèrcies, fama, espectacle i
fetitxisme.
Xavier Mas Craviotto i Isabel-Clara Simó
- Estàs escrivint algun llibre ara mateix?
Escric relats i alguns poemes, però esporàdicament. Estic
acabant la carrera, faig de becari en un centre de recerca de sociolingüística,
condueixo quatre clubs de lectura i faig classes de repàs. I encara trobo temps
per llegir i mirar pel·lícules, la meva altra gran afició.
- D’on va sorgir la idea de començar a escriure poemes?
Et vas inspirar en algun escriptor?
Amb els relats pots explicar unes coses i amb els poemes
unes altres. La poesia és un mitjà per acostar-se al màxim a idees complexes
que ni tan sols tenen nom: sensacions, percepcions i emocions. Quan escric un
poema, és un moment de tensió brutal, un esforç molt gran per trobar el mot
precís, la imatge adequada, la comparació encertada, la metàfora viva. Per al
poemari de Phosphorus i Hesperus, les influències de Carner, Vinyoli i
Ferrater suposo que són evidents, però una de les més grans influències, va ser
La ciutat cansada, de la Maria Cabrera, a qui tinc la sort de conèixer.
És un poemari colpidor que vaig llegir quan preparava el poemari i que em va
deixar l’ànima en carn viva.
- Com vas trobar una relació entre ells? Quin és el tema
principal del llibre?
D’un temps ençà, havia anat acumulant poemes i versos
esparsos. Quan en vaig fer una lectura conjunta, em vaig adonar que hi havia
una mena de coherència temàtica, tots parlaven d’una erosió de l’avui. En la
societat contemporània, penso que hi ha tres pilars fonamentals a l’entorn de
la identitat: la individualitat, les relacions i les paraules.
Xavier Mas Craviotto i Jaume Cabré
La individualitat és allò que som, les relacions són
l’encaix entre aquestes individualitats i les paraules són el que possibiliten
l’existència de les dues anteriors, la inútil necessitat humana de reduir-ho tot
a noms. Crec que, actualment, vivim en un desgast continu d’aquests tres
aspectes en la nostra societat.Gairebé diria que nosaltres som el desgast. Hi
ha una erosió de la individualitat –que es veu devorada per la inèrcia
col·lectiva i per un cert retorn a un gregarisme social–, les relacions humanes
es desgasten i les paraules estan perdent la seva força, perquè massa sovint
les fem servir en va, i les rebreguem fins que perden el seu sentit, i burxem
les metàfores que són mortes perquè ja no consolen a ningú.
Quan vaig
aplegar tots aquests poemes, en va sortir el poemari que va rebre el Premi
Gabriel Ferrater, Phosphorus i Hesperus. Està
dividit en quatre parts: Ex nihilo (pròleg), Caos (poemes de rima
i mètrica lliures que intercala vers i prosa poètica), Cosmos (que
inclou alguns dels sonets mesurats i calculats de què parlava abans) i Retorn
al caos (que torna a incloure poemes de rima i mètrica lliures i proses
poètiques). Al llarg de tot el poemari, s’hi repeteixen els mateixos símbols:
el mar, el foc, els ocells... El poemari mai parla d’ell o ella,
sinó d’un tu i un jo, perquè no vull condicionar ni limitar les
lectures del poemari.
- Per què aquest títol?
Pels grecs, Hesperus era l’estrella del vespre i Phosphorus
era l’estrella del matí. Per ells, eren dues estrelles diferents perquè les
veien en diversos moments. Amb el temps, hem descobert que Phosphorus i
Hesperus era una mateixa cosa: Venus. I el llibre va d’això: de com les nostra
percepció de les coses canvia al llarg del temps. El que avui és llum, demà és
ombra. El que avui és un present feliç, demà és passat amarg. El que avui és un
caos, demà és un cosmos ordenat, i l’endemà torna a ser caos perquè el cosmos
tendeix al caos i el caos tendeix al cosmos. El que avui és Phosphorus, demà és
Hesperus.
- Tenies vàries opcions o tenies clar d’un principi que
seria aquest?
No tenia cap altra opció en ment. Quan vaig conèixer
aquesta anècdota de Phosphorus i Hesperus em va semblar preciosa i vaig saber
que s’havia de titular així.
- El podrem llegir?
El premi Gabriel Ferrater només és econòmic, no inclou
l’edició. He rebut alguna proposta o suggeriment molt interessants, però encara
hi he de pensar.
Xavier Mas Craviotto
fent el discurs d’acceptació
del XXXVII Premi Gabriel Ferrater (Reus)
|
Moltes gràcies Xavi per les teves paraules!
Podem percebre aquestes combinacions de mots de les que parles.
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada